logo
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Egyetemi Doktorandusz Képviselet
logo

Az emberi tényező szerepe a tudományos gondolkodásban, avagy: milyen a jó kutató az egyetemi/kutatóintézeti szférában és az iparban?

Kurzus leírása

A kurzus két előadásból áll, melyek közül az első bevezet az emberi tényezőkből származó Mentális Csapdák világába. Rávilágít arra, hogy a tudomány objektív racionalitása egy idealisztikus mítosz, ami nem áll összhangban sem a „tudományos igazság” valódi fogalmával, sem azzal, ahogy a kutatók a gyakorlatban „működnek”. Valójában a tudományt és tudományos gondolkodásunkat átszövik olyan mélyen gyökerező emberi (antrópikus) tényezők (un. Mentális Csapdák), amiknek többnyire nem vagyunk a tudatában, és amelyek a kutatásban igen könnyen vezetnek helytelen vagy félrevezető következtetések megtételéhez (forrás: Anthropic Awareness: The Human Aspects of Scientific Thinking in NMR Spectroscopy and Mass Spectrometry; Ed: Cs.Szántay, Jr.; Elsevier, 2015). A második előadás célja annak megvilágítása, hogy mit is jelent a „jó kutató” fogalma a gyakorlatban, részint a modern ipari kutatások, részint pedig az azon belüli személyes karrierlehetőségek tapasztalataiból kiindulva. A kurzus során megtárgyalásra kerülnek olyan jól fejleszthető személyiségbeli és szociális kompetenciák, amelyek elengedhetetlenek a sikeres kutatói léthez mind az ipari kutatásokban, mind pedig az egyetemi vagy kutatóintézeti szférában. A második előadás sok tekintetben az elsőre épül, így azok többet tudnak profitálni belőle, akik az elsőt is hallották. Ugyanakkor a második előadás önmagában is megérthető. A kurzus szakmafüggetlen tanácsokat ad fiatal kutatóknak.

Kurzus kimenete
  • A kurzus rávilágít a Mentális Csapdák meglétének okaira és természetére, gyakorlati példákon keresztül segít ezeket azonosítani és elkerülni.
  • A kurzus segíti a hallgatókat abban, hogy tudományos (illetve „mindennapi”) gondolkodásuk és attitűdjük (ön) tudatosabb, (ön)kritikusabb, árnyaltabb és merészebb legyen.
  • A kurzus személyiségformáló szerepet kíván betölteni, amelyben a hallgatók új és a gyakorlati valóságnak megfelelő szemléletet kapnak arról, hogy melyek a sikeres életpályához vezető kutatói kompetenciák mind az iparban, mind az egyetemi/kutatóintézeti szférában.
  • Rálátást kapnak arra, hogy a technikai ismereteken és intellektuális képességeken túl milyen „soft-skill” jellegű személyiségjegyekre van szüksége egy sikeres kutatónak, ezek hogyan fejleszthetők.
  • Betekintést kapnak az ipari kutatói életformába.
  • Tippeket kapnak arra, hogy milyen kompetenciák megléte tesz valakit egy állásinterjún sikeressé.
Előadó(k)
Prof. Szántay Csaba, egyetemi magántanár, BME Vegyészmérnöki és Informatikai kar
Adatok
Kurzuskód: PHDLA2019
Ideje: 2019.11.06. 15:15 - 17:00
Helyszín: BME Z 9.05
2. időpont: 2019.11.13. 15:15 - 00:00
2. helyszín: BME Z 9.05
Mely doktori iskola részére: összes
Résztvevők ajánlott száma: 10-40 fő
Kiknek ajánljuk: doktoranduszoknak, doktorjelölteknek és fiatal kutatóknak